وجود برای دیگری از دیدگاه سارتر
نویسندگان
چکیده
دغدغة اصلی سارتر به خصوص در کتاب هستی و نیستی رابطة میان فاعل شناسا و متعلق شناساست. ازاین رو در ابتدا وجود را به دو دسته تقسیم می کند: وجود در خود (being in itself) و وجود برای خود (being for itself). در وجود برای خود، وجود بر ماهیت مقدم است، درحالی که در وجود درخود، وجود و ماهیت بر یکدیگر منطبق اند. وجود ِدر خود به احوالِ اشیا و وجود برای خود به احوالِ انسان اختصاص دارد. در همین زمینه، سارتر به شقّ ثالثی برای وجود قائل می شود که نوعی از وجود درخود است، با این تفاوت که خنثی نیست؛ بلکه او نیز به ما می نگرد و آزادی ما را محدود می کند. وجود برای دیگری (being for others) شرح رابطة خصمانه میان انسان هاست. هدف ما در این مقاله، تحلیل شقّ سوم وجود، یعنی وجود برای دیگری است. سارتر معتقد است که نگاه دیگری آزادی ما را سلب می کند. ارتباط انسان با دیگری در فلسفة سارتر در سه حوزه برجسته می شود: رابطة فرد با پدر و مادر، رابطة عاشقانة مبتنی بر رابطة جنسی و رابطة انسان با خدا؛ که سارتر تمام این روابط را از مظاهر خودفریبی دانسته و محکوم به شکست می داند. البته وجود برای دیگری در این سه حوزه محدود نمی شود بلکه در این حوزه ها برجستگی ویژه ای دارد. در این مقاله به تبیین این روابط و شکست آن ها با توجه به کتاب هستی و نیستی و برخی از نمایشنامه های سارتر می پردازیم.
منابع مشابه
وجودِ برای دیگری از دیدگاه سارتر
دغدغة اصلی سارتر بهخصوص در کتاب هستی و نیستی رابطة میان فاعل شناسا و متعلق شناساست. ازاینرو در ابتدا وجود را به دو دسته تقسیم میکند: وجودِ در خود (Being in itself) و وجودِ برای خود (Being for itself). در وجودِ برای خود، وجود بر ماهیت مقدم است، درحالیکه در وجودِ درخود، وجود و ماهیت بر یکدیگر منطبقاند. وجود ِدرخود به احوالِ اشیا و وجودِ برایخود به احوالِ انسان اختصاص دارد. در همین زمینه، سارتر به ...
متن کاملدیگری از نظر سارتر
چکیده در این نوشتار نگارنده می کوشد تا نگرش سارتر درباره ی دیگری را که در آثار فلسفی و ادبی گوناگونش مخصوصاً هستی ونیستی به آن پرداخته است، بررسی کند و جنبه های وجودی و اخلاقی آن را بکاود. براین اساس، در ابتدا انسان و وجود لنفسه و لغیره ی او نزد سارتر تشریح می شود و سپس مواجهه و رابطه ی انسان با دیگری با تکیه بر دو مفهوم کلیدی نگاه و شرم مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه شیء شدگی و جایگاه و ...
15 صفحه اولوجود لنفسه در فلسفه سارتر
سارتر با پذیرش مفهوم «رویآورندگی» در فلسفۀ هوسرل اظهار میدارد که آگاهی عبارت است از آگاهی از چیزی. آگاهی همواره دارای متعلّق است و به چیزی اشاره می کند که شناخته شده است. او، به واقعیتی به نام نومن که در پس فنومن ها یا پدیدارها قرار دارد معتقد نیست؛ و از سوی دیگر، پدیدارها را متکی به آگاهی یا فاعل شناسا نیز نمی داند. پدیدارها، خود تکیه گاه خود هستند. بدین ترتیب ما با دو نوع وجود مواجه می شویم:...
متن کاملوجود ذهنی از دیدگاه ملاصدرا
مسئله وجود ذهنی از مباحث دیرپای حوزههای فلسفه و کلام اسلامی محسوب میشود که در باب نحوه تحقق و تبیین علم نقش برجستهای دارد. در این مقاله ضمن تأکید بر اینکه این مسئله از مسایل ابداعی در فلسفه اسلامی است، به دلایل اثبات وجود ذهنی با تکیه بر اندیشه صدرالمتالهین پرداخته شده است که از منظر ایشان، هر مقولهای که به ذهن میآید به حمل اولی ذاتی ـ نه به حمل شایع صناعی ـ همان مقوله است و آنچه به عنوان...
متن کاملژان ژنه از دیدگاه سارتر
بررسی دیدگاه ژان پل سارتر بر زندگی، تفکر و نوع شکل گیری وجود و شخصیت ژان ژنه موضوع اصلی مورد نظر در این پایان نامه می باشد. ژان پل سارتر هستی و وجود ژان ژنه را از دیدگاهی اگزیستانسیالیستی و روانشناختی مورد بررسی قرار می دهد که در این پایان نامه به طور مفصل به آن پرداخته شده است. این تحقیق در چهار بخش تهیه شده است. در اولین بخش زندگی و تفکرات ژان ژنه و اقدامات سیاسی او مانند همکاری باسیاه پوستان...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مجله پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریزناشر: دانشگاه تبریز
ISSN 2251-7960
دوره 5
شماره 9 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023